آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان

آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان

دانلود تحقیق و مقاله در مورد : آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان

فایل : word   فرمت : ۱۴ Bzar    تعداد صفحات : ۲۰

کامل و آماده و قابل ویرایش شامل بخشهای زیر :

مقدمه

تاریخچه ی حلقه های کند و کاو

اهداف برنامه ی آموزش مهارت های تفکر 

اصول ناظر بر برنامه ی آموزش مهارت های تفکر  

روش اجرای برنامه ی آموزش مهارت های تفکر 

بیانات مقام معظم رهبری در مورد آموزش تفکر و نقش معلم در پرورش دانش‌آموز فکور 

دو دیدگاه اساسی نسبت به چیستی و کیستی کودک

تعریف شما از کودک و نحوه تربیت او چیست؟

تاثیرات ذهنی و رفتاری آموزش فلسفه به کودکان و نوجوانان چیست؟

روش «فلسفه و کودک» آموزش آراء فلسفی نیست، بلکه آموزش تفکر فلسفی است

روش صدرایی پشتوانه فکری روش فلسفه و کودک است

آموزش فکر کردن و استقلال رأی به کودک

کاستی و نقص اصول تربیتی و آموزشی در نظام آموزشی ما از دیدگاه شما چیست؟ راه حل کدام است؟

وجه تمایز روش کار شما به روشهای مرسوم خلاقیت در تئوری‌های خلاقیت روانشناسی و… چیست؟

مبانی طرح فلسفه و کودک برگ.رفته از روش‌شناسی حکیمان اسلامی است

نتیجه گیری

منابع

 

گزیده ای کوتاه از متن بخشهای مختلف مقاله آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان

// -. به طوری که فکر کردن و اندیشیدن، نسبت به اعمال عبادی و عملی اولویت و ارجحیت دارد و هیچ عملی بدون وجود زمینه های فکری، ارزشمند نیست. در دیدگاه اسلامی، اندیشه در رابطه با خویشتن ( خود شناسی ) که شامل شناخت جسم و روح می شود، تفکر در مورد خداوند تبارک و تعالی و شناخت صفات خداوند و آیات و نشانه های او ( خداشناسی ) ، تفکر در رابطه با خلق خدا و شناخت انسان و رابطه ی او با خلقت ( انسان شناسی )، تفکر پیرامون طبیعت و ماوراء آن ( جهان شناسی )، ملاک ها و معیار های تفکر ارزشمند هستند که از عناصری مانند تامل….

//- در این میان از جمله مسائل پیش روی ما این است که چگونه می توان فکر کردن را به دانش آموز یاد داد؟ چطور می توان مهارت سوال کردن و مسئله سازی و حل مسئله را در ذهن و ضمیر دانش آموز نهادینه کرد؟ چگونه می توان او را به استدلال تشویق کرد و قدرت خلاقیتش را پرورش داد؟ مهارت های ارتباطی دانش آموزان و احترام گذاشتن آن ها به عقاید دیگران چگونه حاصل می شود؟ از چه طریقی معلم می توان دانش آموز را به سمت پژوهش و تحقیق سوق دهد؟ و چگونه مهارت های ارزشیابی و قضاوت در ذهن و ضمیر دانش آموز نقش می بندد؟ بنابراین مبرهن است که آموزش مهارت های فکری به کودکان و نوجوانان مستلزم مطالعه، تحقیق و پژوهش و برنامه ریزی دقیق است……..

// -اصول ناظر بر برنامه ی آموزش مهارت های تفکر به کودکان و نوجوانان : در تدوین محتوا و روش توجه به مفاهیم الهی و انسانی بر مبنای اصول و اندیشه های اسلامی و اخلاق ضرورت دارد. – آموزش مهارت های فکری، کمک به زایش فکر است نا القاء آن . – آموزش مهارت های فکری بر مبنای علاقه و نیاز و توانایی کودک استوار و با تجارب زندگی او هماهنگ است. – معلم در این برنامه راهنما و تسهیل گراست و از کنترل و مداخله ی مستقیم تا حد امکان پرهیز می کند. – آموزش بر پایه ی کار گروهی و حلقه های کند و کاو و تفکر جمع گرا در اولویت است. – توجه به فرایند یادگیری و تفکر مهم تر از نتیجه ی آن است و پاسخ درست و غلط در این مقوله وجود ندارد. -لازمه ی رشد تفکر خلاق و انتقادی، ایجاد محیطی امن برای اندیشه، بحث و……..

//- گام دوم راهنمایی دانش آموزان و هدایت آنان در جهت طرح سئوالات و بیان چالش های موجود در فرازها و نشیب های داستان و شخصیت های آن است که حتی الامکان به صورت غیر مستقیم انجام می گیرد. دانش آموزان آزادند تا در مورد هر قسمت از داستان که برایشان حیرت آور بوده یا آنان را به تفکر وا داشته است، سئوالاتی را مطرح کنند. در این قسمت نیز معلم به صورت غیر مستقیم و با بیان پرسش هایی دانش آموزان را در جهت طرح سئوالات مناسب هدایت می کند. تعامل و همکاری دانش آموزان در …..

// – این برنامه آموزشی، پرورش قدرت تفکر چند بعدی را در کودکان و نوجوانان به وجود می‌آورد که توانایی استدلال، تفکر انتقادی و خلاقیتهای فکری را در آنها پرورش می‌دهد و به دنبال آن تمییز، قضاوت و داوری را در پی دارد. کودکانی که تحت این آموزش قرار می‌گیرند و فرصتهایی برای بحث و اظهارنظر دارند، منطقی‌تر اندیشیده و مستدلتر سخن می‌گویند و در برخورد با نظرات و دیدگاه‌های مخالف، سعه‌صدر بیشتری از خود ….

//-اگر مقصود از آموزش فلسفه به کودک و نوجوان، آموزش روش تفکر فلسفی است پس چرا فلسفه مورد نظر شما برای آموزش نحله صدرایی است؟ و اگر هم مقصود از آموزش فلسفه به کودکان و نوجوانان آموزش آموزه‌های فلسفی است پس چرا آموزش آموزه‌های صدرایی آموزش داده می‌شود؟ و نحله فلسفی دیگر در دستور کار قرار نمی‌گیرد؟ روش فلسفه و کودک، از روش صدرایی به عنوان پشتوانه فکری استفاده می‌کند نه به عنوان روش بصورت نام. در پاسخ به سوالات قبل  اشاره شد که به هیچ وجه روش فلسفه و کودک، آموزش آموزه‌های فلسفی …

در دوران معاصر روش های ویژه ای  توسط اندیشمندان حوزه های معرفت شناسی برای آموزش مهارت های تفکر به کودکان و نوجوانان و جوانان شکل گرفته است. از قبیل :روش حل مسئله  – روش بارش مغزی یا طوفان فکری- روش بازی و نمایش خلاق-  روش شش کلاه تفکر- روش (۵WH)پرسش های پنجگانه ( چرا، چگونه، کجا، چه کسی، چه وقتی )- روش تفکرسیستمی ایسبرگ (ICEBERG )- روش TRIZ- روش حلقه های کند و کاو. البته شیوه های آموزش مهارت های فکری محدود به روش های فوق نیست و در این زمینه  شیوه های متعددی وجود دارد که برخی از آن ها دارای وجوه اشتراک و تداخل نیز می باشند و گاه مکمل همدیگر و یا جزئی از همدیگر هستند…..

هنگام خرید ایمیل خود را صحیح وارد کنید لینک دانلود علاوه بر اینکه بعد از خرید نمایش داده می شود به ایمیل نیز ارسال می شود.

5/5 ( 3 نظر )
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

محصولات مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0