بوروکراسی در مدیریت

بوروکراسی در مدیریت

دانلود مقاله و تحقیق در مورد بوروکراسی در مدیریت

فایل : word فرمت : ۱۴ Bzar    تعداد صفحات : ۱۸

کامل و آماده و قابل ویرایش شامل بخشهای زیر :

مقدمه

از جمله ویژگی های خاص بوروکراسی وبر میتوان به موارد ذیل اشاره کرد :

تقسیم کار روشن :

سلسله مراتب اختیارات روشن :

قواعد و رویه های رسمی :

برخورد غیر شخصی :

مسیر ترقی مبتنی بر شایستگی :

تئوری بوروکراسی (دیوان‌سالاری)

بوروکراسی در معنای متفاوت دیگری نیز بکار  می رود از جمله:

زندگی ماکس وبر(۱۹۲۰- ۱۸۶۴ )

مفهوم بوروکراسی از نظر وبر

ویژگیهای کلی بوروکراسی عبارت است :

مشخصات بروکراسی

ویژگیهای مثبت بوروکراسی

بوروکراسی از جهت منفی

بوروکراسی از دید بی طرفانه

 نظرات چند تن از پیشروان علم مدیریت درباره بروکراسی

بوروکراسی پایگاه مشروع قدرت

برخی از ویژگیهای سازمانی

انتقاد از بوروکراسی

با توجه به این که وبر به ساختار رسمی ساز مان ها کمک کرده است با این وجود ضعف های عمده ای را بر آن وارد کردند از جمله:

بوروکراسی ایده‌آل وبر

 

گزیده ای کوتاه از بخشهای مختلف مقاله بوروکراسی در مدیریت

//-کلمه “بوروکراسی ” ابتداء در قرن هیجدهم توسط اقتصاددان فرانسوی به نام “وینست دوگورنی ” مطرح شد. اما در سال ۱۹۱۰ جامعه شناس آلمانی ماکس وبر موضوع و بحث بوروکراسی را عنوان و تشریح کرد. بروکراسی از دو کلمه بورو به معنی دفتر کارکنان سازمانهای دولتی و نیز میز تحریر اطلاق می شود.

و کراسی که معنای یونانی دارد به مفهوم حکومت و اداره کردن است.بوروکراسی بصورت یک نظام فوق العاده موفقیت آمیز جهت سازماندهی موسسات اداری و خدماتی ارائه شده است و وبر با توجه به شرایط اقتصادی سیاسی و بی نظمی های اداری  قرن بیستم و ظهور و شروع….

//- رابینز معتقد است که بوروکراسی چنانچه نوع مطلوب آن باشد یعنی اگر بر اساس سازمان  منطقی – عقلائی بر پا شود کار آمد خواهد بود. وجود اهداف روشن و صریح، پست های سازمانی بصورت سلسله مراتب ، موجب تسهیل در انجام امور می گردد. همچنین وجود قدرت در پست سازمانی در دست افراد بر مبنای روابط غیر شخصی موجب  حذف نفوذ اشخاص و پارتی بازی در واگذاری مشاغل می گردد.

وی اضافه میکند که اگرچه این ویژگیها مطلوب هستند ، ولی در کشورهایی که نظام بوروکراسی در آنها مورد استفاده قرار گرفته نشان می دهد که روش بروکراسی در نیل به اهداف سازمانی دارای توانایی بالائی است . این توفیق یا امکان بر پایه استاندارد بودن …….

//- ایجاد زمینه برای رقابت موجب می شود تا با تقسیم کار و تخصیص وظایف حدود امور مربوط به هر شخص و مسئولیتها معین گردد. از طرفی برای اجرای این باید افراد متعهد به سازمان با اختیارات لازم تعیین شوند ، و تمهیدات لازم جهت انجام وظایف محوله بر اساس دستورالعمل ها و مقررات بکار گرفته شوند.

بنابر این هر عضو نه تنها باید کار خود را بشناسد و وسائل به انجام رساندن آن را در اختیار داشته با شد که این نیز به نوبه خود متضمن توانایی مسلط شدن بر دیگران است، بلکه باید از حدود شغل؛ اختیارات و قدرت خویش آگاه گردد تا در وظایف دیگران مداخله نکند و صورت بندی و یا ساختار سازمان دگرگون نشود. در نظام بروکراسی اصل بر این است که ………

هنگام خرید ایمیل خود را صحیح وارد کنید لینک دانلود علاوه بر اینکه بعد از خرید نمایش داده می شود به ایمیل نیز ارسال می شود.

5/5 ( 1 نظر )
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

محصولات مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0